Τι είναι και κατά πόσο ισχύει το “Φαινόμενο Μότσαρτ”;

Τι κοινό έχει η μουσική και τα μαθηματικά; Μπορεί να επηρεάσει τον εγκέφαλο και τη νοημοσύνη μας κάνοντάς μας πιο… έξυπνους;

Μουσική, Μαθηματικά….. Μαθηματικά, Μουσική….. σίγουρα δεν είναι η πρώτη φορά που ακούτε αυτό το συνδιασμό. Από τα Αρχαία κιόλας χρόνια, ο Πυθαγόρας προσπαθούσε να συνδιάσει αυτές τις 2… επιστήμες, την αρμονία της μουσικής δηλαδή, και τους αριθμούς. Η Μουσική ΕΙΝΑΙ Μαθηματικά. Δε θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο…

Ο μεγάλος φυσικός Douglas Hofstadter, στο βιβλίο του “Godël, Escher, Bach”, μελέτησε και ανακάλυψε κοινά στοιχεία στις ζωές και το έργο των 3 μεγάλων αυτών προσωπικοτήτων, του Αυστριακού μαθηματικού Kurt Gödel, του Ολλανδού γραφίστα Maurits C. Escher και του ιδιοφυούς Γερμανού συνθέτη Johann Sebastian Bach. Μπορεί το βιβλίο αυτό να μη στέκεται ξεκάθαρα στη σχέση μεταξύ μαθηματικών, τέχνης και μουσικής, αλλά σίγουρα δημιούργησε τεράστια και βαθιά ερωτήματα για το μυαλό, τον εγκέφαλο και τη νοημοσύνη μας.

Λέγεται ότι η μουσική βοηθάει στο να γίνουμε πιο παραγωγικοί, και ειδικότερα ότι επιδρά θετικά, στις μαθηματικές μας δεξιότητες.

2 είναι οι κύριες οπτικές γωνίες μελέτης όσον αφορά τη σύνδεση μουσικής και μαθηματικών. Γνωστική και Νευροεπιστημονική.

Επιστήμονες που κάνουν έρευνες πάνω στη Γνωστική προσέγγιση, ισχυρίζονται ότι άνθρωποι, και ειδικά παιδιά νεαρής ηλικίας, που μαθαίνουν μουσική, δείχνουν βελτιωμένες δεξιότητες όσον αφορά τα μαθηματικά, και ειδικότερα στη λογική και τη χωροταξική νοημοσύνη.

και επιστήμονες πάνω στη νευροεπιστημονική προσέγγιση, προσπαθούν να βρουν μέρη του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται από κοινού σε μουσικές ή μαθηματικές διεργασίες.

Ο David A. Hodges ισχυρίζεται ότι ο… μουσικός εγκέφαλός μας, ενεργοποιείται κατευθείαν με τη γέννησή μας και συνεχίζει να λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας και προσθέτει ότι η νευροεπιστήμη μελετά τις επιδράσεις της μουσικής στον εγκέφαλο που δε μπορούν να εξηγηθούν από άλλου είδους γνωστικές προσεγγίσεις.

The Mozart Effect

1993,  , Gordon Shaw, Katherine Ky. Οι 3 αυτοί επιστήμονες εμφανίζονται με μία καινοτόμο έρευνα, δημοσιεύοντάς τη στο περιοδικό Nature.  Η συγκεκριμένη έρευνα πήρε μεγάλες διαστάσεις, τραβώντας όλα τα φώτα της δημοσιότητας εκείνη την εποχή, πράγμα που όπως ξέρετε δεν καταλήγει ποτέ σε καλό!

Το αντικείμενο της έρευνας αυτής; Η επίδραση της μουσικής στον ανθρώπινο εγκέφαλο και πως η έκθεση σε συγκεκριμένα είδη, μπορούσε να βελτιώσει τη χωροταξική ή χωρική) νοημοσύνη και γενικότερα τις γνωστικές μας ικανότητες.

Η υπόθεση αυτή όμως, όπως και κάθε επιστημονική υπόθεση, έπρεπε να επαληθευτεί ή να διαψευστεί με μία σειρά πειραμάτων.

Τα πειράματα που ακολούθησαν, συμπεριέλαβαν 36 φοιτητές και αποτελούνταν από 3 δοκιμασίες, μία εκ των οποίων ήταν το φανταστικό δίπλωμα και η κοπή μίας κόλλας χαρτιού για τη δημιουργία συγκεκριμένων μοτίβων, δοκιμασία η οποία απαιτεί ιδιαίτερα καλή αντίληψη του χώρου.

Οι συμμετέχοντες εκτέλεσαν 3 φορές την κάθε δοκιμασία, με τη μόνη διαφορά ότι πριν από την κάθεμία, άκουγαν 1ον) Μία σονάτα 10 λεπτών για 2 πιάνα σε Ρε μείζονα του Μότσαρτ, 2ον) Μία κασέτα 10 λεπτών με οδηγίες χαλάρωσης και 3ον) 10 λεπτά… απόλυτης ησυχίας.

Τα αποτελέσματα ήταν τα εξής:

Ο μέσος όρος αποτελεσμάτων σε κατάσταση μουσικής Μότσαρτ ήταν 57,56, σε κατάσταση χαλάρωσης 54,61 και σε κατάσταση σιγής 54. Για να γίνουν πιο σαφή τα αποτελέσματα, οι ερευνητές μετέτρεψαν τα νούμερα αυτά σε βαθμούς IQ, έτσι οι μέσοι όροι μετετράπησαν σε 119, 111 και 110 αντίστοιχα, πράγμα που δείχνει ξεκάθαρα ότι στο άκουσμα της μουσικής του Μότσαρτ, οι συμμετέχοντες έγιναν πιο αποδοτικοί κατά 8 και 9 μονάδες. Η …επίδραση αυτή της μουσικής βέβαια, έδειχνε να εξασθαινεί μετά από 10 με 15 λεπτά.

Η εμπορική έξαρση δεν άργησε να έρθει… CD, DVD, παιχνίδια, και ένα ολοκαίνουριο franchise να δημιουργείται γύρω από την κλασική μουσική και συγκεκριμένα τη μουσική του Μότσαρτ. Φήμες εξαπλώνονταν παντού ότι είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως βάζοντας τη μουσική του Μότσαρτ σε βρέφη, σε μικρά παιδιά, ακόμη και σε έμβρυα, ως δια μαγείας, αυτά γίνονταν πιο έξυπνα.

Και η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Ο τότε κυβερνήτης της Τζώρτζα των ΗΠΑ, ζήτησε να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό ταμείο, και με τα χρήματα που θα μαζεύονταν θα προμήθευαν κάθε νέα μητέρα με CD του Μότσαρτ και επίσης στο ιατρικό κέντρο της Φλόριντα, απαιτήθηκε να ακούγεται κλασική μουσική μέσω των μεγαφώνων.

Σε αυτό το σημείο, να σημειωθεί ότι οι επιστήμονες της αρχικής αυτής έρευνας, δεν ανέφεραν ποτέ τον όρο “Το Φαινόμενο Μότσαρτ”, ήταν άκρως ταπεινοί ως προς τα ευρήματα της έρευνάς τους, διασαφήνισαν ότι πρόκειται για μία προσωρινή επίδραση κι επίσης τα πείραματα έγιναν πάνω σε ενήλικες και όχι σε βρέφη και παιδιά.

Με την τόση δημοσιότητα του όλου θέματος, λογικό ήταν να αμφισβητείται όλο και περισσότερο από επιστήμονες ανά τον κόσμο. Έτσι, ακολούθησαν ουκ ολίγες νέες έρευνες και αντίστοιχα πειράματα.

Το 1999, ο Christopher Cabris συγκέντρωσε 16 μελέτες οι οποίες είχαν γίνει πάνω στο Φαινόμενο Μότσαρτ, συμπαιρένοντας ότι τελικά, υπήρχε αύξηση μόνο μιάμισης μονάδας IQ, και το 2010, μία ομάδα στο πανεπιστήμιο της Βιέννης, συγκέντρωσε 40 αντίστοιχες προηγούμενες μελέτες, που πραγματοποιήθηκαν σε 3.000 συμμετέχοντες, μη μπορώντας τελικά να βρουν κάποια απόδειξη που να επιβεβαιώνει το φαινόμενο αυτό.

Εκείνοι οι οποίοι άκουγαν μουσική (Μότσαρτ, ή Schubert, Bach, ή κάτι άλλο πέραν την κλασικής μουσικής), σε αντίθεση με εκείνους που δεν άκουγαν τίποτα, είχαν καλύτερα απότελέσματα. Αλλά αυτό είναι κάτι που το γνωρίζαμε ήδη, τόνισε ο επικεφαλής της μελέτης αυτής.

Η μουσική γενικότερα μας βοηθάει στο να αποδίδουμε καλύτερα, δε μας κάνει όμως πιο έξυπνους απλά ακούγοντάς τη.

Όταν ακούμε τη μουσική που μας αρέσει, και ειδικότερα κλασική μουσική λόγω της πιο σύνθετης δομής της, ενεργοποιούνται συγκεκριμένοι χωρικοί δίαυλοι (spatial pathways) οι οποίοι εν συνεχεία καθύστανται έτοιμοι για να τους χρησιμοποιήσουμε. Αυτό μας βοηθάει στο να λύσουμε για παράδειγμα ένα γρίφο πιο εύκολα, αλλά η επίδραση εξασθενεί γρήγορα αφότου σταματήσουμε να ακούμε μουσική. Δεν είναι μόνιμη. Ένας τρόπος να επιμηκύνουμε την επίδραση αυτή, είναι η εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου, όπως δείχνουν άλλες μελέτες.

Μπορεί η μουσική να μην έχει μαγικές ιδιότητες, αλλά ο τρόπος με τον οποίο μας αγγίζει και μας σημαδεύει σε διάφορες φάσεις της ζωής μας, είναι όντως μαγικός.

Βάλε τη μουσική στην καθημερινότητα σου, και παρατήρησε τη διαφορά…

Δείτε το σχετικό βίντεο…

Τι είναι και κατά πόσο ισχύει το "Φαινόμενο Μότσαρτ";
Prev 1 of 1 Next
Prev 1 of 1 Next

Πηγές και περαιτέρω πληροφορίες:

Μουσική & Μαθηματικάhttps://musicedmasters.kent.edu/the-c…https://www.telegraph.co.uk/education…https://serendipstudio.org/exchange/s…http://educationforatoz.com/images/20…https://www.apa.org/pubs/highlights/p…https://en.wikipedia.org/wiki/Gödel,_…

The Mozart Effecthttps://en.wikipedia.org/wiki/Mozart_…https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti…http://www.bbc.com/future/story/20130…https://www.psychologytoday.com/us/bl…https://www.telegraph.co.uk/news/heal…https://www.scientificamerican.com/ar…https://www.nature.com/articles/365611a0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *