Τι είναι το Sampling;

Τι είναι το sampling?

  • To sampling ή δειγματοληψία στη μουσική είναι η διαδικασία της ηχογράφησης ήχων ή έτοιμων ήχων/μουσικών κομματιών με σκοπό να επαναχρησιμοποιηθούν σε ένα νέο μουσικό κομμάτι.
  • H πιο διαδεδομένη χρήση του sampling είναι στη χρήση τμημάτων από παλιά τραγούδια σε νέα σύγχρονα τραγούδια όπως κάνουν καλλιτέχνες σαν τον Parov Stelar ή τον mOBY
  • Εμείς θα ασχοληθούμε κυρίως με το sampling που σχετίζεται με τη δημιουργία μίας μουσικής βιβλιοθήκης και πώς μπορούμε να αναπαραστήσουμε ένα μουσικό όργανο μέσα από την δειγματοληψία των ήχοχρωμάτων που παράγει.

Δηλαδή στόχος του δειγματοληψίας ενός μουσικού οργάνου είναι η αναπαράστασή του με στόχο να χρησιμοποιηθεί μετά από μουσικούς έτσι;

Ναι, φαντάζομαι γνωρίζεις ότι σε σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά πιάνα έχεις επιλογή από διαφορετικούς ήχους, πέρα του πιάνο, όπως βιολιά κλπ.

Πώς μπορεί να αναπαρασταθεί ένα μουσικό όργανο?

  • Γενικά οι πιό διαδεδομένοι τρόποι είναι είτε μέσω synthesizers (όργανα που παράφουν ήχους με τη χρήση oscillators), είτε με χρήση physical modeling (αναπαράσταση φυσικών χαρακτηριστικών των οργάνων μέσα από μαθηματικά) και το sampling με το οποίο θα ασχοληθούμε.

Πώς ξεκίνησε το sampling?

  • Ώς 1η εμφάνιση του sampling μπορούμε να θεωρήσουμε την “Συγκεκριμένη μουσική” μουσική που εμφανίστηκε τη 10ετία του 40 και στην οποία χρησιμοποιούσαν ηχογραφήσεις από ταινίες και τις επεξεργαζόντουσαν για τη παραγωγή νέων ηχοχρωμάτων στα μουσικά κομμάτια τους. Σε αυτό το είδος μουσικής γινόταν χρήση ηχογραφήσεων από μαγνητοταινίες, οι οποίες μετά από επεξεργασία παρήγαγαν νέα ηχοχρώματα που έμπαιναν σε άλλες μουσικές συνθέσεις
  • Μετά έχουμε την εμφάνιση του Chamberlin & του Mellotron που θεωρούνται και τα πρώτα όργανα με την λογική του sampler. Ειδικά το mellotron χρησιμοποιήθηκε από πολύ γνωστά συγκροτήματα όπως οι Beatles (intro Strawberry Fields Forever) και διαθέτει προηχογραφημένα δείγματα ήχων σε ταινίες όπως φλάουτο και βιολιά και με το πάτημα ενός πλήκτρου αναπαράγει τη συγκεκριμένη νότα με τον ήχο που έχω επιλέξει (δλδ κάνει playback την ηχογράφηση της νότας από την ταινία)
  •  Το sampling αρχίζει και παίρνει μορφή  στο ψηφιακό κόσμο με τη δημιουργία ψηφιακών πλέον samplers. όπως το Synclavier, το Fairlight CMI και ο Emulator 2. Επίσης, έχουμε και την εμφάνιση ψηφιακών Drum Machines όπως το LinnDrum που χρησιμοποιούν τη τεχνολογία του sampling για τπ playback κρουστών.

(-Άρα επιστρέφοντας πίσω στην διαδικασία του sampling συνοπτικά απ’ αυτά που είπαμε,  κατά τη δειγματοληψία ηχογραφούμε νότες-δείγματα που παράγει ένα μουσικό όργανο, επεξεργαζόμαστε αυτές τις ηχογραφήσεις και μετά τις αναθέτουμε στα πλήκτρα ενός ηλεκτρικού πιάνο π.χ. έτσι?

-Ακριβώς, μπορεί να είναι ένα ηλεκτρικό πιάνο, ή στα pads ενός drum machine ή μπορεί να είναι ένας midi controller που ελέγχει παραμέτρους μέσα στον υπολογιστή)

Η λογική που ακολουθούμε για τη δημιουργία ενός sampled Instrument είναι ίδια για όλα τα μουσικά όργανα?

  • Όχι γιατί το κάθε μουσικό όργανο έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να λάβουμε υπ’όψιν για τη παραγωγή μιας πιό ρεαλιστικής μουσικής βιβλιοθήκης.

    • Το κάθε μουσικό όργανο paragei hxoys me ξεχωριστά χαρακτηστικά τα οποία πρέπει να λάβουμε υπόψιν για τη παραγωγή πιό ρεαλιστικών δειγμάτων

Ποιά είναι αυτά τα χαρακτηριστικά?

Τα βασικότερα χαρακτηριστικά που πάντα κοιτάμε είναι:

  • Οι δυναμικές.
  • Η περιβάλλουσα (Envelope/ADSR) του ήχου.

-Δυναμικές γνωρίζω και από την μουσική ότι είναι όλες οι διαφορετικές εντάσεις που μπορεί να παράγει ένα όργανο έτσι?

-Ακριβώς, είναι σημαντικό κατά το sampling να αποτυπώσουμε όσες περισσότερες διαφορετικές δυναμικές και διακυμάνσεις έντασης ενός οργάνου με στόχο να έχουμε ένα πιό ρεαλιστικό αποτέλεσμα στη βιβλιοθήκη μας.

Και τί είναι ακριβώς η Περιβάλλουσα?

  • Η περιβάλλουσα είναι ένα φυσικό χαρακτηριστικό που διαθέτει ο κάθε ήχος και περιγράφει ουσιαστικά τη δομή του. Δλδ 2 ήχοι από τύμπανο και violi θα έχουν εντελώς διαφορετικές περιβάλλουσες.
  • Το βλέπουμε και εδώ στις κυμματομορφές τους στο πέρας 5s πόσο διαφορετικές κυμματομορφές έχουν στο ίδιο χρονικό διάστημα.
  • Η περιβάλλουσα έχει 4 βασικά στοιχεία:

    • Attack: Σε τι χρόνο φτάνει στην μεγαλύτερη ένταση/πλάτος ο ήχος μου.
    • Decay: Πόσο χρόνο θέλει ο ήχος μου για να φτάσει από τη μεγαλύτερη ένταση στο Sustain (που είναι το επόμενο στάδιο)
    • Sustain: Που είναι το σημείο στο οποίο η ένταση του ήχου μου παραμένει σταθερή
    • Release: Πόσο γρήγορα σβήνει ο ήχος μετά το Sustain.

Γενικά, το ADR έχουν σχέση με το χρόνο ενώ το Sustain με την ένταση.

Ας το δούμε σε παράδειγμα: κάνω παράδειγμα με ένα synth.

Πώς σχετίζεται η Περιβάλλουσα με το sampling?

  • Θα προσεγγίσω αλλιώς έναν ήχο ανάλογα με τη περιβάλλουσά του
  • Γενικά πιό σημαντικά είναι το Attack και το Sustain μιάς και εκεί επικεντρώνεται ο ήχος μου.
  • Άν έχω ένα όργανο με σύντομο attack όπως μία κιθάρα, πιάνο ή ένα κρουστό θα εστιάσω πιό πολύ εκεί και θα πρέπει να ηχογραφήσω τα λεγόμενα round-robins.
  • Round Robins είναι ένα σύνολο από 2-6 διαφορετικά samples του ίδιου ήχου, σε ίδια δυναμική κλπ που άν παίζω την ίδια νότα συνεχόμενα αυτά θα παίζουν διαδοχικά το ένα μετά το άλλο και θα ανακυκλώνονται. Στόχο έχουν να κάνουν πιό χαοτικό και τυχαίο τον ήχο που με τη σειρά του δείνει την εντύπωση οτι είναι πιό ρεαλιστικός.
  • Άν έχω ήχο με μεγάλο sustain όπως βιολιά πρέπει εστιάσω σε αυτό. π.χ. τα έγχορδα μιας συμφωνικής ορχήστρας έχουν τη δυνατότητα να κρατήσουν την ίδια νότα για πολύ ώρα. Αυτό όμως στο sampling πρακτικά δεν μπορεί να γίνει. Δεν μπορώ να έχω δείγματα του ενός λεπτού για κάθε νότα και γιατί σπαταλάω πόρους (μνήμη, ώρες ηχογράφησης κλπ) αλλά και το αποτέλεσμα δεν θα είναι πρακτικό γτ μπορεί ένας μουσικός όταν πάρει την βιβλιoθήκη να θέλει στο τραγούδι του να κρατάει για 4 λεπτά π.χ. την ίδια νότα στα βιολιά. Αυτό το πετυχαίνω με τη δημιουργία μιας λούπας μέσα στην έκταση του sustain.

Επιμέλεια: Δημήτρης Κοντιζάς

Για περαιτέρω πληροφορίες δείτε τα σχετικό βίντεο:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *