Μπορεί η επιστήμη να προβλέψει επικείμενη επιτυχία ενός τραγουδιού;

Μπορεί η επιστήμη να προβλέψει εάν ένα τραγούδι θα γίνει επιτυχία ή όχι;

Έρευνες, αλγόριθμοι και εξισώσεις, το καθιστούν εφικτό.

Η επιστήμη αναπτύσσεται συνεχώς σε όλους τους κλάδους της. Κάθε ερώτημα όμως που απαντάται, γεννάει πολλαπλάσια υποερωτήματα. Απο την κατανόηση του σύμπαντος, στην αποκρυπτογράφηση κοινωνικων φαινομένων και ανθρώπινων συμπεριφορών.

Ένα ερώτημα που απασχόλησε τον Dr. Tijl de Bie από το πανεπιστήμιο του Bristol, είναι το “ποιοι είναι οι παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχία ενός τραγουδιού και με ποιους τρόπους μπορεί αυτή να προβλεφθεί”.

Μία εκ των 2 σημαντικών μελετών πάνω σε αυτό το θέμα, πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2011, Μία ερευνητική ομάδα λοιπόν, με επικεφαλής τον De Bie, ισχυρίζεται ότι η δημοτικότητα ενός τραγουδιού, μπορεί όντως να προβλεφθεί χρησιμοποιόντας σύγχρονους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης (state-of-the-art machine learning algorithms). Θεωρούν μάλιστα ότι βρήκαν την απόλυτη εξίσωση που θα δώσει απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα.

Η εξίσωση είναι η εξής:

Score = (w1 x f1) + (w2 x f2) + (w3 x f3) + (w4 x f4) + …… (w23 x f23)

όπου τα “w” δηλώνουν μουσικά χαρακτηριστικά όπως τέμπο, τονικότητα, διάρκεια, ένταση και δυναμικότητα καθώς και πιο περίπλοκα όπως αρμονική απλότητα και αλληλουχία συγχορδιών.

Έχοντας πρόσβαση στα μουσικά top-40 singles charts των τελευταίων 50 χρόνων της Αγγλίας, ο προαναφερθείς αλγόριθμος μηχανικής μάθησης, θα μπορούσε να διακρίνει κατά πόσο αυτά τα 23 χαρακτηριστικά είναι σημαντικά για την παραγωγή ενός hit τραγουδιού.

Να σημειωθεί βέβαια ότι οι μουσικές τάσεις δεν είναι σταθερές. Αλλάζουν ανάλογα την εποχή. Για παράδειγμα στα 80s, μία αργή μπαλάντα ήταν πιο πιθανό να γίνει hit. Βάσει αυτού, τα “w” πρέπει να προσαρμοστούν για να ταιριάζουν στην εποχή του τραγουδιού-πειράματος.

Συνεχίζοντας, κι έχοντας πλέον τη βάση δεδομένων των “w”, τα “f” αντικαθίστανται με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά του τραγουδιού-πειράματος. Αυτή η διαδικασία σου δίνει, πρακτικά, την πρόβλεψη αποδίδωντας έναν αριθμό.

Η ερευνητική ομάδα από το Bristol, μπορούσε πλέον να προβλέψει εάν ένα τραγούδι θα γίνει hit, βάσει του σκορ του, με 60% επιτυχία. Εάν θα φτάσει στο Top 5, ή δε θα φτάσει καν τα πρώτα 30.

Τέτοιες προβλέψεις είχαν ξαναγίνει στο παρελθόν. Xρησιμοποιώντας παρόμοιους αλγορίθμους, στο πανεπιστήμιο του Tel Aviv, με ποσοστά επιτυχίας όμως, που κυμαίνονταν από 30% – 50%.

Τέλος, ο Tijl De Bie είπε: Τα μουσικά γούστα όμως, εξελίσσονται συνεχώς. Πράγμα που σημαίνει πως η εξίσωσή μας θα πρέπει να κάνει το ίδιο.

Στο πανεπιστήμιο Έμορυ τώρα, 2 νευροεπιστήμονες: ο Gregory Berns και η Sara Moore, με πιο άμεσες διαδικασίες, εξέτασαν τη δραστηριότητα των εγκεφάλων 27 εφήβων χρησιμοποιώντας fMRI, ενώ αυτοί άκουγαν παράλληλα νέα και άγνωστα τραγούδια. Ο Berns διάλεξε 120 τραγούδια από το MySpace, όλα από σχετικά άγνωστους καλλιτέχνες και χωρίς κάποιο συμβόλαιο σε δισκογραφική εταιρία, για να βεβαιωθεί ότι δεν έχουν ξανακούσει κάποιο από αυτά στο παρελθόν.

Σύντομα, θα είχαν τα αποτελέσματα που θα προέρχονταν κατευθείαν από τον εγκεφαλό των εφήβων. Κατά πόσο δηλαδή, τα τραγούδια αυτά τους άρεσαν ή όχι, και σε τι βαθμό.

Οι εγκεφαλικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το εάν μας αρέσει ένα τραγούδι ή όχι, πραγματοποιούνται στον κογχομετωπιαίο φλοιό, το κοιλιακό ραβδωτό στρώμα και το σφηνοειδές λόβιο.

Θα μπορούσαν τα τραγούδια που άρεσαν στους εφήβους, να γίνουν επιτυχίες στο μέλλον;

3 χρόνια αργότερα κι ενώ ο Berns έβλεπε το American Idol, συνειδητοποίησε ότι ένα από τα τραγούδια-πειράματα είχε γίνει επιτυχία, καθώς ένας διαγωνιζόμενος ονόματι Kris Allen ξεκίνησε να τραγουδάει το “Apologize” από One Republic. Ενθουσιασμένος είπε ότι είχαν συμπεριλάβει το συγκεκριμένο τραγούδι στην έρευνα τους. Θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει άραγε την τόση επιτυχία του; Αναρωτήθηκε, και πρόσθεσε ότι: “Η μελέτη μας αυτή, δεν είναι ακριβώς προφητική, αλλά τα αποτελέσματά της, συσχετίζονται σημαντικά με τον επικείμενο αριθμό πωλήσεων των τραγουδιών-πειραμάτων.”

Στα πρακτικά τώρα, όταν αποτύπωσαν τα δεδομένα της έρευνας σε μορφή γραφίματος, διαπίστωσαν ότι οι εγκεφαλικές δραστηριότητες των εφήβων, μπόρεσαν να προβλέψουν κοντά το 33% των τραγουδιών που κατέληξαν να κάνουν πάνω από 20.000 πωλήσεις. Πιο εύκολη ήταν η… πρόβλεψη για τα πιο μέτρια έως αποτυχημένα τραγούδια, όπου το ποσοστό άγγιξε το 90%. Στα τραγούδια δηλαδή που ο αριθμός πωλήσεών τους ήταν χαμηλώτερος των 20.000.

Όπως είδαμε, δεν υπάρχει 100% επιτυχία κι ακρίβεια στις προβλέψεις. Κάτι τέτοιο βέβαια θα ήταν απίθανο, διότι το ανθρώπινο… γούστο δεν είναι και τόσο απλή υπόθεση, καθώς οι παράμετροι που το επηρεάζουν, είναι πολλές. Οι σημαντικότερες όμως ανακαλύψεις, δεν έχουν γίνει ακόμη… κι όπως είπε κι ο Gregory Berns… ακόμη είμαστε σε πρώιμο στάδιο.

Δείτε το σχετικό βίντεο…

Πηγές και περαιτέρω πληροφορίες:

http://www.bris.ac.uk/news/2011/8116….
https://www.wired.com/2011/12/hit-pot…
http://www.bbc.com/news/technology-16…
http://esciencecommons.blogspot.gr/20…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *